Leren van de praktijk

In de dagelijkse praktijk heb je te maken met steeds wisselende omstandigheden. Door hierop te reflecteren kunnen wij voortdurend verbeteren. Drie belangrijke momenten om te leren zijn dagelijks van de praktijk, als er iets nieuws wordt geïntroduceerd en bij een onverwachte gebeurtenis.

Neem de coronapandemie. Die heeft ons heeft laten zien dat leren van levensbelang is. We hebben moeten leren van de infectie, de diagnostiek en de behandeling. We hebben geleerd hoe we met nieuwe technologie vaccins kunnen maken om de gevolgen van de infectie te beperken. 

We hebben ook geleerd dat er veel dingen onvoorspelbaar zijn door de complexe wereld waarin we leven. We hebben in zeer korte tijd organisaties moeten bouwen en bestaande organisaties moeten hervormen.

Leren is niet makkelijk. Leren is vaak rommelig en vraagt vaak om eerst te “ontleren”. Leren moet doelgericht zijn en niet afhankelijk zijn van incidenten. Leren met verschillende disciplines en expertises geeft een meer holistisch beeld en verschillende perspectieven op de dagelijkse praktijk.

Leren van complexe omgevingen:
  • we kunnen leren van ongewenste gebeurtenissen;
  • we kunnen leren van het dagelijks werk;
  • we kunnen leren wanneer we iets nieuws introduceren, zoals een nieuw protocol of apparaat.

Drie methoden om te leren via Safety-II

Binnen Safety-II onderscheiden wij grofweg drie methoden die ons helpen om variabelen en resultaten zicht- en meetbaar te maken: